Minska problembeteenden i klassrummet
Nyligen gav Amerikanska utbildningsdepartementet ut en guide för hur lärare kan öka studiero i klassrummet i från förskoleklass till femman. I rapporten beskrivs sex generella teman för hur strategier bör införas och sju strategier med olika starkt forskningsstöd.
Sex teman vid införande av insatser
Tema 1. Visa hänsyn till allas bakgrund och erfarenheter
Tema 2. Skapa autentiska relationer med elever, vårdnadshavare och andra delar av samhället
Tema 3. Införa strategier som elever, lärare och vårdnadshavare tycker är lämpliga
Tema 4. Anpassa intensiteten på insatser efter elevernas behov
Tema 5. Stödja lärare genom utbildning och handledning
Tema 6. Att löpande reflektera och ta informationsbaserade beslut
Sju evidensbaserade strategier
1. Skapa gemensamma förväntningar tillsammans med klassen. Modellera och lär ut dess. Se till att de stämmer överens med skolans övergripande förväntningar.
Starkt forskningsstöd
2. Påminn eleverna om de förväntade beteendena.
Starkt forskningsstöd
3. Bekräfta elevernas ansträngningar med uppmärksamhet, beröm och belöningar.
Starkt forskningsstöd
4. Ge eleverna val kring hur de vill utföra skolarbetet.
Måttligt forskningsstöd
5. Ge eleverna många möjligheter till aktivt deltagande.
Måttligt forskningsstöd
6. Lär eleverna att observera och reflektera kring sitt eget beteende.
Måttligt forskningsstöd
7. Ge konkret beteendespecifik feedback kring elevers beteende, t.ex. i text eller annan registrering av beteenden (exempelvis Good Behavior Game och Hissningar).
Starkt forskningsstöd
Som parentes är Amerikanska staten i färd att lägga ner sitt utbildningsdepartement, så gå in på https://ies.ed.gov/ncee/wwc/ och botanisera bland alla deras rekommendationer medan de finns kvar!